JUST přichází z přírody
JUST přichází z přírody

Otužujte se

Otužujte se
26. leden 2017

Jde o velmi jednoduchý, nenáročný a bezplatný způsob, jak své tělo připravit na podzimní plískanice a útoky bacilů. Pomáhá ale taky alergikům nebo lidem, kteří jsou náchylní k psychickým výkyvům či depresím. Pozitivně ovlivňuje dýchání a zrychluje cirkulaci krve, díky čemuž pak tělo lépe regeneruje a detoxikuje orgány. Otužovat se sice zvládne každý zdravý člověk včetně dětí a seniorů, ti by se ale neměli pouštět do žádných extrémů. To platí pro všechny začátečníky – nejprve se otužujte jen v omezené míře, až postupně přitvrzujte.

Ideální je začít s otužováním na čerstvém vzduchu v chladném počasí. Je důležité hýbat se a obléct si méně vrstev lehčího oblečení. Předejdete tak pocení během chůze, zatímco při pocitu chladu prostě jen zrychlíte. Postupem času lze jednotlivé vrstvy oblečení odkládat a své – už otužilé – tělo vystavovat větší zimě. Jen to chce být soudný a vědět, kdy s tím svlékáním přestat!

Spěte při otevřeném okně
Pokud nejste příznivci procházek nebo prostě nemáte tolik času na pobyt venku, začněte se otužovat ve spánku. Pokuste se spát při otevřeném okně co nejdéle to půjde, ideálně od jara do podzimu. V zimě se pak ve své ložnici snažte udržovat teplotu kolem 12 °C. Stejně jako při procházce ani v noci pod peřinou není dobré se potit, nebojte se časem, až budete připravení, vyměnit klasickou peřinu za lehkou přikrývku.

Studená sprcha pro dobrou náladu
Jestli už jste své tělo dostatečně naladili svižnou zimní procházkou a dávno jste zvyklí spát u otevřeného okna, přejděte rovnou ke studené sprše. Začátečníci by se měli sprchovat nejprve vlažnou vodou a postupně ji ochlazovat. Sprchujte se studenou vodou hlavně ráno, v zimě vydržte interval 1–3 minuty, v létě se pak můžete osvěžovat až 5 minut.  Nestůjte při tom na místě, ale lehce se pohybujte. Vyzkoušejte také velmi prospěšné střídání studené a teplé vody po dobu 10 vteřin, přičemž je vždy lepší celou „proceduru“ začínat teplou a končit studenou vodou, která uzavře póry a udrží teplo v těle. 

Propagátorem otužování byl zakladatel hydroterapieVincenc Priessnitz. Ten po studené sprše doporučoval ještě ranní cvičení u otevřeného okna, aby se ruce a nohy dostatečně prohřály.